Erasmus+

Erasmus+ v letech 2023 - 2027

1. 2. 2023 jsme se opět zapojili do projektu Erasmus+. Podívejte se na průběh jednotlivých projektů financovaných z tohoto programu.

Do Rigy v rámci programu Erasmus+

V termínu od 7. do 14. května jsme my studenti a studentky ze tříd 4.A a 4.B s našimi dvěma profesorkami z Gymnázia Českolipská vyrazili na výměnný pobyt do hlavního města Lotyšska - Rigy. Šlo o druhou část projektu s názvem Don´t Eat Up The Planet, jehož první část zaměřena na omezení plýtvání jídlem a na ekologii proběhla u nás v Praze v říjnu minulého roku.

Riga je město velmi rozmanité. I z toho důvodu každý z nás tento týden bydlel v trochu odlišných místech. Ať už v rodinném domku uprostřed zeleně, v paneláku na okraji města či poblíž centra. Právě výše zmíněná rozmanitost nás provázela celým pobytem. Lotyšská skupina si pro nás totiž připravila širokou škálu výletů a aktivit. Společně se střídajícími se lotyšskými studenty jsme navštívili historické centrum Rigy, kde jsme obdivovali krásné památky a secesní domy, které nám hodně připomínaly Prahu. Jedno odpoledne jsme strávili v tradiční lotyšské pekárně Lači, kde jsme kromě ochutnávky několika druhů chleba absolvovali i workshop pečení z kynutého těsta. Jiný den jsme zašli do muzea čokolády Laima, kde jsme opět v rámci workshopu vyráběli vlastní čokoládové bonbóny. Zavítali jsme i do botanické zahrady se skleníkem s motýly. Sobotní celodenní výlet směřoval do vzdálenějšího města Cesis, kde jsme s lucernami v ruce procházeli zákoutími středověkého hradu. A poslední den jsme zakončili výletem do přímořského města Jūrmala, kde jsme nejdříve vystoupali na rozhlednu a poté se procházeli po pláži Baltského moře. A ti nejodvážnější z nás se dokonce vykoupali, přestože voda měla pouze 6 stupňů.

Téměř každé dopoledne jsme trávili na vyučovacích hodinách mezi lotyšskými žáky různého věku v naší partnerské škole Rigas Ostvalda vidusskola. Zjistili jsme, jak vypadá hodina hudební výchovy, tělocviku nebo lotyštiny. Setkali jsme se s školním parlamentem a prohlédli si místní muzeum historie školy. A protože se téma projektu týkalo jídla, ani v tomto ohledu jsme nezaháleli. Kromě bohatého výběru pokrmů v našich rodinách, obědů ve školní jídelně nebo v místních restauracích jsme sami uvařili několik pro tuto zemi typických pokrmů.

Celý projekt se nám moc líbil a díky množství nově nabytých vědomostí a zážitků se rozhodně dá považovat za velmi přínosnou zkušenost a každý z nás si odnáší nějaký vlastní dojem. Už jen to, že jsme museli neustále používat cizí jazyk a že každý z nás byl na týden členem úplně nové rodiny, bylo něco, na co budeme vzpomínat. Víme jistě, že nás tento projekt obohatil a někteří z nás Rigu rádi navštíví znovu.

Rozálie Syblíková, 4.B

Erasmus+ ve Španělsku

Od neděle 21.4. 2024 do soboty 27.4. 2024 se 10 studentů z 3.A a 3.B s paní profesorkou Tesařovou a paní profesorkou Rybákovou vydalo na výměnný pobyt do Španělska, do městečka Herrera del Duque. Pojďte se s námi podívat, jak to celé probíhalo. Fotky najdete ve fotogalerii.

V neděli 21.4. jsme se brzy ráno sešli na letišti Václava Havla a vyrazili do Španělska. Náš let měl dvouhodinové zpoždění, a proto jsme dorazili do Madridu v 15:30. Pak nás čekala tříhodinová jízda autobusem s Němci a Italy. Cestou jsme nabírali další, menší zpoždění, takže jsme do Herrera Del Duque dorazili až v osm hodin večer. Když jsme přijeli, španělští partneři, se kterými jsme se seznámili v lednu v Praze, nás vzali na společnou večeři dorestaurace, kde jsme strávili zbytek večera.

Další den v půl deváté ráno nás v místní škole velmi otevřeně přivítali orchestrem a prezentací o tomto kraji. Poté jsme s ostatními studenty hráli seznamovací hry a také jsme si zahráli gymkhanu (plnění různých úkolů po městě). Odpoledne jsme měli program vymyšlený našimi partnery. Některé z nás vzali na pláž do vedlejšího městečka a jiní zase šli na výlet na hrad.

V úterý jsme si vyzkoušeli, jaké to je se učit ve zdejší škole. Tři hodiny jsme se učili na hodinách s našimi partnery. Po vyučování jsme šli na radnici, kde nás přivítal místní
starosta.

Ve středu jsme se vydali do školy, z níž jsme zamířili na místní hrad. Cesta byla velice namáhavá, protože se hrad nacházel na vrchu vysokého a táhlého kopce. Na oběd jsme se vydali s rodinami do místní přírodní rezervace, kde jsme si zahráli hry se všemi členy Erasmu. Poté jsme se odebrali domů a těšili se na další den, kdy jsme měli v plánu celodenní výlet do města Cáceres.

V tomto městě jsme měli zorganizovanou prohlídku v angličtině po zdejších památkách. Poté jsme měli dvě hodiny rozchod na oběd a nákup suvenýrů. Po cestě zpátky jsme
navštívili další krásné město jménem Trujillo, ve kterém jsme šli na hrad, v němž jsme měli také prohlídku, ale tentokrát ve španělštině.

Náš poslední den jsme strávili ve škole, kde probíhaly různé zábavné aktivity, které jsme si mohli vyzkoušet, jako třeba zahrát si badminton, zajezdit si v šlapacích autíčkách nebo si zakopat s míčem. Večer byla párty, kterou rodiče a učitelé zorganizovali na rozloučenou.

V sobotu jsme se sešli v šest ráno před školou a zamávali našim rodinám. Před odletem zbyly dvě hodiny času, takže jsme se vydali na chvíli do Madridu, kde jsme měli nějaký čas na to se naobědvat a prohlédnout si město. Do Prahy jsme se vrátili okolo sedmé večer, kde nás na letišti uvítali naši blízcí, se nimiž jsme se radostně vydali domů.

Erasmus+ ve Finsku

V týdnu od neděle 18. 2. do soboty 24. 2. naše odvážná 12členná skupinka studentů 6.A a 2.G, za doprovodu paní profesorky Janečkové a paní ředitelky Ježkové, podnikla dobrodružný výměnný pobyt ve Finsku. Pojďte se s námi podívat do zasněžené říše a jak jsme nikdo (ne)zmrzl.

Naše začátky

Celá výprava odstartovala v brzkých ranních hodinách na pražském letišti, kde jsme se naštěstí potkali v plném počtu. Vše proběhlo hladce, a tak jsme zanedlouho dali sbohem České republice a vyletěli směrem Praha-Helsinki. Pro některé z nás to byla létající premiéra, ale i přes ne příliš povzbuzující komentáře ostatních nervozita rychle opadla.

V Helsinkách jsme nasedli na vlak a už hurá do centra. Otestovali jsme strach z výšek na 72 m vysoké olympijské věži, obdivovali jsme krásy katedrál zevnitř i zvenku a prošli jsme se okolo skoro-zamrzlého přístavu.

Času v Helsinkách jsme měli bohužel málo, a tak jsme se s krásným městem museli rozloučit a vyrazit zpět na letiště. Let do již konečného Oulu byl sice krátký, zato ale na všechny začala znovu dopadat nervozita ze seznamování se se svými hostitelskými rodinami.

Poznání finské školy

Přes veškerý strach jsme se všichni rychle zabydleli a hned druhý den jsme šli objevovat místní školu Kastelli. Naši hosté jsou nyní v 9. třídě základní školy, ovšem celá budova pojímá 2000 dětí od mateřské školy až po střední školu. Celá budova Kastelli byla opravdu velká s porovnáním s naším „menším“ gymnáziem. Všechny nás zaujali povinné předměty jako např. šití, ruční práce, vaření nebo také praní. V knihovně nás také mile překvapil pravý český Krteček.

Sporty aneb kdo dřív uklouzne

Naši milí finští hosté měli pro nás celý týden připraveno spoustu sportovních zážitků, jelikož téma celého Erasmu bylo Well being. Vyzkoušeli jsme tedy běžkování a bruslení, v rámci programu školy.

Běžkování bylo opět pro některé z nás premiérou, ale bez žádných zranění a pár menších pádů jsme to všichni statečně zvládli. Všechny naše společné aktivity samozřejmě nemohli proběhnout bez pořádných sněhových bitev, které jsou ve Finsku nutností.

Jeden večer jsme šli všichni společně na místní „kopeček“ a vyzkoušeli jsme správné finské bobování, které je divočejší než u nás. Sportem, který jsme okusili uvnitř, byl bowling a pro některé také kulečník. U obou jsme poznali velkou česko-finskou rivalitu a samozřejmě bojovali o nejlepší výsledky.

Co by to bylo za výlet do Finska bez hokeje

Ve středu večer se pár z nás vydalo s našimi hosty na zápas místního týmu Kärpät Oulu. Samozřejmě jsme udatně fandili, hlavně proto, že v týmu byla i česká krev. Zápas skončil 1:0 pro Oulu, tudíž jsme z arény všichni odcházeli s velmi dobrou náladou a někdo i s kouskem Finska okolo krku.

Sblížení

V průběhu týdne jsme trávili prakticky veškerý čas spolu v menších smíšených skupinkách Čechů a Finů. Ať už venku nebo vevnitř, hráli jsme spolu různé deskové hry, poznali finskou kuchyni (hlavně soba), hudbu a kulturu, naučili se pár velmi užitečných finských slovíček, ale také jsme šířili naši českou kulturu a jazyk. Vyzkoušeli jsme si také spolupráci při vytváření plakátů/prezentací/videa na již zmiňované téma Well being. Celkově jsme si všichni navzájem velmi sedli, jsme rádi za nová mezinárodní přátelství a těšíme se, až se hostiteli staneme my a ukážeme Finům krásy Prahy.

Pár slov na konec

Cesta zpět byla náročná – sraz na letišti ve 4 ráno nebyl pro nikoho příjemný, ale lety nám na sebe navazovaly bez větší pauzy v Helsinkách. Myslím, že tento týden byl pro nás velmi náročný fyzicky i psychicky, jelikož jsme byli v úplně nové zemi a trávili čas v cizích rodinách, i přesto jsme si to nadmíru užili a jsme neskutečně rádi za tuto příležitost. Všichni budeme na tento týden celý život rádi vzpomínat.

Návštěva ze Sicílie

V týdnu od 20. do 27. března 2023 naši školu navštívily 4 studentky a jejich dvě učitelky z italské Sicílie v rámci studentské mobility a takzvaného stínového vyučování po hlavičkou programu Erasmus+.

Všechny poctivě navštěvovaly celý týden vyučování, diskutovaly se studenty, představovaly svojí zemi i svoji školu a hlavně sledovaly, jak to u nás všechno chodí. Navštívily hodiny matematiky, fyziky, výtvarné výchovy, tance, němčiny a hlavně angličtiny, která všechny spojovala. Na naší škole je překvapilo zejména přezouvání, ale hlavně naše školní jídelna. Nic takového u nich na Sicílii nemají.

Kromě dopoledního školního programu se samozřejmě věnovaly i poznávání krás našeho hlavního města, které prošly křížem krážem a o víkendu dokonce vyrazily i na dva mimopražské výlety na Karlštejn a do Kutné Hory. Všechny studentky byly z pobytu u nás nadšené a co je hlavní, našly si i nové české přátele.

Fotky z jejich návštěvy si můžete prohlédnout ve fotogalerii.

O dalších aktivitách budeme průběžně informovat.

Erasmus+ v letech 2019 - 2022

Naše gymnázium se zapojilo do v pořadí již 3. projektu Erasmus+ tentokrát s podtitulem „TOUCHING THE PAST TO REACH THE FUTURE (dotknout se minulosti pro budoucnost), který je naplánován na období 2019-2020.

Projekt probíhá pod záštitou Evropské unie a spojuje školy ze šesti zemí, konkrétně z Itálie, Řecka, Španělska, dvou z Turecka - Trabzonu a Bodrumu a České republiky. V průběhu 2 let navštíví studenti všechny zúčastněné země, společně se zúčastní řady workshopů, které jsou zaměřeny na zvyky, obyčeje, a tradice, zdokonalí se v anglickém jazyce a mohou navázat mezinárodní přátelství. Výjezdů se zúčastní vždy 3 studenti předmaturitních ročníků a 2 zástupci pedagogického sboru.

Během školního roku 2019/2020 studenti navštívili italskou Florencii a španělskou Barcelonu. Zde se formou workshopů seznamovali s dějinami, tradicemi, zvyky a stavebními památkami, které jsou evidovány jako dědictví Unesco.

Další naplánované výjezdy zastavila pandemie koronaviru a veškeré aktivity probíhaly pouze online formou.

Ve školním roce 2021/2022 se opět podařilo na již rozjetý projekt Erasmus+ navázat.

Na konci února 2022 se šest studentů sedmého ročníku se dvěma pedagogy zúčastnilo mobility do řeckého města Naoussa. Během týdenního pobytu se opět setkali se studenty a pedagogy ostatních škol, které jsou našimi partnery z Itálie, Turecka a Španělska. V době našeho pobytu Naousse zde probíhal folklórní festival, který je zařazen na seznamu nehmotného dědictví UNESCO. Všech aktivit spojených s tímto festivalem jsme se i aktivně zúčastnili. Součástí pobytu byl i výlet k hrobce Filipa Makedonského, Aristotelově škole a do města Soluně.

V květnu 2022 se v rámci tohoto projektu přesunuli partneři z ostatních zemí na návštěvu naší školy. Podtématem tohoto setkání bylo pozorování změn v našem okolí v průběhu tohoto a minulého století. Všechny výpravy přivezly připravené prezentace na toto téma. Součástí návštěvy v Praze byl i výlet do UNESCEM chráněné Kutné Hory. Na závěr jsme se věnovali hrám našich předků, které jsme si všichni společně zahráli.

V září 2022 proběhly ještě dvě mobility do Turecka a projekt byl tímto náležitě uzavřen.

Erasmus+ v letech 2017 - 2019

Naše gymnázium se v letech 2017 - 2019 učastnilo mezinárodního vzdělávacího programu Erasmus+. Tento projekt podporovaný EU spojoval šest škol v šesti různých zemích. Byli jimi Itálie, Portugalsko, Lotyšsko, Španělsko, Turecko a Česko. Studenti šestých až osmých ročníků se v průběhu projektu vzájemně seznámili s literární tvorbou současnosti i minulosti.

Téma „Poetry, drama and classics are on stage“, tedy ve volném překladu „Poezie, drama a literární klasici jsou na scéně“ mělo za cíl podpořit mladé lidi, aby se více zajímali o slavné světové autory, jejich díla a obecně o historii literatury.

Naši studenti se účastnili čtyř týdenních výjezdů do členských zemí, kde reprezentovali Českou republiku a naši školu. Vytvořili videa a prezentace pojednávající o nejvýznamnějších uměleckých počinech literární historie. K tomu dokumentovali celý průběh projektu, včetně výletů a prohlídek v zahraničních destinacích.

Na oficiálních stránkách projektu najdete informace o průběhu jak výjezdů, tak samotných prací na zadaných tématech.